تبدیل خرده فرهنگ به فرهنگ: چرا لوکس انیمه را دوست دارد

۴۲ بازديد
در ژانویه 2022، Loewe با همکاری دیگری با Studio Ghibli، این بار با اکسسوری ها و پوشاک الهام گرفته از Spirited Away، دنباله ای از مجموعه My Neighbor Totoro در سال گذشته راه اندازی کرد. همانطور که انتظار می رفت با توجه به موفقیت مجموعه Totoro، خط Spirited Away به سرعت فروخته شد و با قیمت های گزاف در وب سایت های فروش مجدد ظاهر شد. خرید تیشرت انیمه ای فقط این فقط لباس ها و کیف هایی نبود که برای افرادی مانند Grailed فروخته می شد. حتی کیسه‌های خرید ویژه Spirited Away Loewe با صدها دلار در eBay ظاهر شد.

Spirited Away شاید موجودی غیرمعمول در ژانر انیمه باشد - این فیلم در سال 2003 برنده جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند شد و به آن جریان اصلی و ارتباط جهانی داد که به ندرت در سایر انیمه ها دیده می شود. اما این فقط نوک کوه یخ طرفداران عظیم انیمه است که به لطف معرفی مجموعه های انیمه در پلتفرم های استریم و به طور کلی در دسترس بودن بیشتر عناوین انیمه و مانگا به زبان انگلیسی، بیشتر و بیشتر در غرب به رسمیت شناخته شده است. .


عکس: Loewe

و شراکت Loewe's Studio Ghibli در حوزه مد لوکس منحصربه‌فرد نیست: برندهای لوکس اروپایی مانند Gucci، Moschino و Louis Vuitton در سال‌های اخیر با جذابیت فرهنگی قوی همکاری‌های انیمه و مانگا بیدار شده‌اند. طبق برنامه خرید LYST، پس از اعلام دومین مجموعه Loewe x Ghibli، جستجو برای Loewe در 24 ساعت 23 درصد افزایش یافت، در حالی که استفاده سالانه از عباراتی مانند "انیمه" و "مانگا" 60 درصد افزایش یافته است.

اگرچه دیگر یک فرقه یا طرفدار «خاطره‌ای» نیستند، اما ویژگی‌های انیمه و مانگا همچنان تغییر غیرمنتظره‌ای به محصولات لوکس سنتی می‌افزایند و علاقه این برندها را به تعامل با چشم‌انداز فرهنگ پاپ در حال تکامل نشان می‌دهند. گنجاندن شخصیت دوست داشتنی گیبلی مانند توتورو می تواند به این برندها کمک کند تا یک کیف ساده را به یک کلکسیون مدرن تبدیل کنند. تنها یک طرفدار در حال رشد وجود دارد که آماده است نه تنها یک سویشرت با مارک مشترک تهیه کند، بلکه حتی یک کیسه خرید کاغذی که با شخصیت مورد علاقه خود مزین شده است.

صادرات انیمه
در بافت وسترن، انیمه و مانگا تازه شروع به خارج شدن از وضعیت خرده فرهنگ خود کرده‌اند که به دلیل ورود نمایش‌هایی مانند Death Note در نتفلیکس یا اقتباس‌های لایو اکشن سریال‌های محبوبی مانند Cowboy Bebop است. اما همانطور که تیفانی هسو، معاون خرید مد لباس زنانه و لباس کودکان Mytheresa، خاطرنشان می کند، این طرفداران برای دهه ها به عنوان بخشی از فرهنگ اصلی در ژاپن و سایر بخش های آسیا ادامه داشته است.

این تنها در کشورهای اروپایی و ایالات متحده به عنوان یک جایگاه ویژه دیده شده است. با این حال، در طول 10 سال گذشته بسیاری از مانگا ها و انیمه ها به زبان های مختلف ترجمه شده اند، بنابراین آنها دیگر واقعاً مورد توجه نیستند. Hsu اضافه می کند که سایت هایی مانند Crunchyroll، توزیع کننده آمریکایی انیمه که در سال 2006 تأسیس شد، و ارتباط انیمه با صنعت بازی به فرهنگ انیمه و مانگا کمک کرده است تا در دنیای انگلیسی زبان مورد توجه قرار گیرد.


عکس: سوپریم

اما در دسترس بودن انیمه ها به سادگی در غرب بزرگتر نمی شود، نحوه نمایش آن در رسانه های غربی در حال تغییر است. از دهه 1960، موج های متعددی از موفقیت کم و بیش محدود در بازاریابی جوانان وجود داشته است، به ویژه در آمریکا با Astro Boy و Star Blazers، و نسخه های دوبله انگلیسی آهنگ های ژاپنی، و بستن اسباب بازی ها و صدور مجوز، به ویژه Transformers و Shogun. جنگجویان، می گوید هلن مک کارتی، نویسنده کتاب های متعددی در مورد انیمه و مانگا مانند تاریخچه مختصر مانگا و 500 فیلم انیمه ضروری. اما اینها صرفاً جوان‌گرا بودند و بیشتر خاستگاه‌ها و الهامات ژاپنی‌شان برای تناسب با ادراکات فرهنگی غربی آن روز پنهان یا حذف شده بود.»

عناوین مانگا و انیمه که اکنون در دسترس مخاطبان غربی هستند، به‌جای اینکه کارتون‌ها را با رسانه‌های کودکان یکی بدانند، نشان می‌دهند که این ژانر چگونه با مخاطبان بزرگسال صحبت می‌کند. هسو می‌گوید: «بسیاری از بزرگسالان انیمه‌های [استودیو گیبلی] را فقط در بزرگسالی دیده‌اند، زیرا اخیراً در نتفلیکس در اروپا و ایالات متحده پخش شده‌اند و خطوط داستانی عمیق‌تر و معنادارتر از برنامه‌های تلویزیونی معمولی کودکان هستند. و نه تنها فیلم‌های گیبلی مانند پرنسس مونونوکه که نقدی تند از حرص و طمع انسان ارائه می‌کنند، بلکه مجموعه‌های انیمیشنی مانند کیمیاگر تمام فلزی: برادری که در سال 2010 در ایالات متحده عرضه شد، که به موضوعات از دست دادن و غم و اندوه می‌پردازد. دسترسی به انیمه و مانگا و افزایش درک آنها به عنوان رسانه های پیچیده در زمینه غربی، آنها را به شریکی مناسب – و بالقوه پرسود – برای برندهای لوکسی تبدیل می کند که به دنبال جذب مخاطبان فرهنگی باهوش هستند.

درخواستی برای مخاطبان مختلف
برچسب‌های لوکسی مانند Gucci و Loewe از اولین کسانی هستند که پتانسیل انیمه را به عنوان یک همکار مد می‌بینند. در سال 2017، BAPE با One Piece همکاری کرد و Supreme پس از ماه‌ها گمانه‌زنی، همکاری با A*******a را راه‌اندازی کرد، در حالی که آدیداس یک سری کفش‌های کتانی Dragon Ball Z را در سال 2018 راه‌اندازی کرد. لوکس اکنون در حال پیگیری است که چگونه این برندها از طریق طرفداران وفادار و تعاملی ایجاد کرده‌اند. چنین مشارکت هایی «آن برندهایی که در حال حاضر مجموعه‌هایی را با در نظر گرفتن این تغییرات فرهنگی ایجاد می‌کنند
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.